۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۶۸۲۹۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

ايمان در سايه ذكر الهي با ارزش است

دبير جامعه روحانيت كاشان ايمان در سايه ذكر الهي را با ارزش خواند و گفت: ايماني كه با ذكر الهي باشد بهتر از ايماني است كه با مائده آسماني باشد، چرا كه ايمان با ذكر الهي به معني ايمان از درون است اما ايماني كه از مائده آسماني باشد به معني ايمان از بيرون است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 89 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد ‹‹وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآن ِ مِن كُلِّ مَثَل ٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاس ِ الّا كُفُورًا›› گفت: در اين آيه مي فرمايد، ما هر مثالي و  هر نمونه اي و هر نشانه اي كه براي هدايت مردم لازم بود در قرآن بياوريم، آورديم و چيزي در قرآن براي مردم كم نگذاشتيم.

وي افزود: اما اكثر مردم راه كفر را رفتند و آيات الهي ار تكذيت كردند و به دنبال كارهاي خود رفتند و توجهي به موضوعاتي كه ما مطرح مي كرديم نداشتند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در آيه 54 سوره  مباركه كهف كه آيه مشابه اين آيه است مي فرمايد ‹‹وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ ۚ وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا›› اما انسان بسيار جدل مي كند، جدل به معني حرف خود را به كرسي نشاندن بدون اينكه به دنبال حق و اثبات حق باشيم، بنابراين در روايت نيز از جدل كردن نهي شده و يكي از مسائلي كه در حالت احرام، حرام است جدل است.

وي يادآور شد: خطر جدل كردن متوجه ما نيز هست چرا كه برخي اوقات به دليل برخي از اعتقادات اجتماعي، سياسي و اخلاقي هر چه دليل آورده شود بر سر حرف خود باقي مي مانيم و مدعي هستيم آنچه را كه سالها به ‌آن اعتقاد داشتيم صحيح است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، اظهارداشت: حرف افرادي كه درمقابل قرآن بودند اين بود ‹‹ ما وجدنا عليه اباهنا›› ما از چيزي تبعيت مي كنيم كه پدران ما از آن تبعيت مي‌كردند و يا ‹‹نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا›› و هركاري كه پدران ما با آن انس داشتند ما نيز همان كار را انجام مي دهيم.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در پاسخ مي فرمايد ‹‹أولو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا›› اگر پدران شما اهل تعقل و هدايت نبودند، شما هم بايد حرف پدران خود را تكرار كنيد درحاليكه اين منطق خيلي اشتباهي است و شما بايد دنبال حق باشيد و حق را هركس بگويد شما بايد تبعيت كنيد.

وي يادآور شد: مشركين و مخالفين پيامبراكرم(ص) دنبال حق نبودند بلكه به دنبال اين بودند كه هر آنچه خود دارند آن را محكم نگه دارند.

حجت الاسلام با اشاره به اينكه چندين آيه در ادامه اين آيه، همه در تأييد اين مطلب است، گفت: خداوند در آيه 90 سوره اسرا خداوند مي فرمايد ‹‹وَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعًا›› بهانه آوردند و گفتند ما به تو پيامبر ايمان نمي آوريم ‹‹حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعًا›› تا اينكه چشمه آبي را از زميني كه ما مشخص مي كنيم براي ما جاري كنيد.

وي افزود: برخي ديگر آمدند و گفتند ‹‹أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا›› ما به يك چشمه قانع نيستيم، بلكه بايد باغي را بايد داشته باشي كه درختان خرما و انگور داشته باشد و چندين چشمه آب درآن باشد، برخي ديگر هم گفتند اگر مي خواهي به تو ايمان بياوريم ‹‹أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا›› يك تكه از آسمان را جدا كن و براي ما بياور و يا اينكه خدا بياوري و اگر خدا را نمي آوري يك  قبيله اي از ملائكه را براي ما بياوريد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: يك گروه ديگر آمدند گفتند ‹‹ أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ›› يا خانه اي پر از طلا داشته باشي و يا ‹‹أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاءِ›› در مقابل چشم ما به آسمان بروي و يا ‹‹ وَلَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ›› ما بالارفتن تو به طرف آسمان را قبول نمي‌كنيم ‹‹حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَقْرَؤُهُ›› و يا يك كتابي و نوشته اي را از آسمان بياوري كه بتوانيم اين كتاب را بخوانيم و برخي ديگر گفتند برو نزد خدا و نوشته اي را بنام ما بياور تا ما به توايمان بياوريم.

حجت الاسلام شاه فضل، افزود: خداوند خطاب به پيامبر مي فرمايد ‹‹قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلَّا بَشَرًا رَسُولًا›› به آنها بگو، خداوند من پاك و منزه است و من هم انساني مانند شما هستم و كار خالق العاده اي را نمي توانم انجام دهم و هركاري را كه خدا اذن بدهد انجام مي‌دهم  و اينگونه نيست كه شما هركاري را بخواهيد انجام دهم و كارهايي را كه شما از من مي خواهيد خداوند توانايي چندين برابر آن را دارد اما من پيامبر چنين اختياري ندارم.

وي افزود: خداوند در آيه 94 سوره اسرا مي فرمايد ‹‹وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَنْ يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَى إِلَّا أَنْ قَالُوا أَبَعَثَ اللَّهُ بَشَرًا رَسُولًا›› در ادامه به پيامير گفتند، شما كه مانند ما انسان هستي نمي تواني پيامبر باشي و خدا بايد ملائكه اي را براي پيامبري نازل كنند چون پيامبر نمي تواند انسان باشد و اكنون كه تو انسان هستي ما تو را قبول نداريم.

دبير جامعه روحانيت با اشاره به اينكه آيات اين چنيني كه مشركان براي نياوردن ايمان به خدا بهانه تراشي مي‌كنند در قرآن زياد است، گفت: خداوند در آيه 59 سوره اسرا جواب درخواستهاي مشركان را خيلي زيبا مي دهد و مي فرمايد، ما آن معجزاتي را كه مردم درخواست كنند برايشان نمي آوريم چرا كه ‹‹وَ آتَيْنا ثَمُودَ النّاقَةَ مُبْصِرَةً›› آنها براي ايمان آوردن به پيامبرخودشان كه حضرت صالح بود گفتند براي ما از دل كوه يك شتري را با اين ويژگيها بيرون بياور و حضرت صالح نيز از دل كوه شتري را كه ناقه آسماني و خير و بركت بود بيرون آورد و برخي ايمان آوردند اما برخي ديگر ايمان نياوردند و شتر را ذبح كردند و گفتند تو پيامبرخدا نيستي و جادو كرده اي.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به پاسخ آيات قرآني به مشركان، ابراز کرد: اگر امت هاي قبلي كه ما برايشان معجزه فرستاديم به آن معجزات احترام مي گذاشتند و ايمان مي آوردند براي شما هم  اين معجزات را  مي فرستاديم اما اكنون كه قبلي ها با وجود اين همه معجزات ايمان نياوردند براي شما معجزه نمي آوريم، از اين رو خداوند مي خواهد بگويد همه انسانها شبيه يكديگر هستند، چرا كه هركس قصد داشت ايمان بياورد با يكي از اين معجزات ايمان مي آورد و به دنبال آيه و معجزه جديد و بهانه نبود و هركس نخواهد ايمان بياورد هرچقدر آيه و معجزه هم آورده شود بهانه مي گيرد و ايمان نمي آورد.

وي افزود: خداوند مي فرمايد، 124 هزار پيامبر با معجزات زياد و كتابهاي آسماني كه آخرين آن قرآن است آمدند و ديگر هيچ معجزه اي نمي آوريم و اين قرآن معجزه است و و قرآن  براي هركس كه مي خواهد ايمان بياورد كافي است.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه امروز دوره پيامبراكرم(ص) نيست و امام زمان(عج) نيز در عصر غيبت است و دسترسي به او وجود ندارد، گفت: خداوند دوره حاضر را دوره سختي قرار داده است كه نه مي توانيم ولي خدا را ببينيم و نه معجزه اي از طرف ولي خدا و خدا وجود ندارد، از اين رو پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد مسلمانان آينده، مسلماناني خواهند بود كه پيامبر نديده و معجزه نديده به ما ايمان مي آورند و ما را قبول مي‌كنند.

حجت الاسلام شاه فضل با بيان اينكه، امروز ما در دوره بدون معجزه اي قرارداريم كه اگر در چنين دوره اي ايمان داشته باشيم اين ايمان قوي خواهد بود، اظهارداشت: هرچند كه اين دوره نيز اينگونه نيست كه معجزه اي وجود نداشته باشد چرا كه آيات قرآن همه معجزه است و معجزاتي كه در قرآن براي پيامبران آمده است مانند اين است كه اين معجزات هم براي ما  نيزرخ داده باشد.

وي افرود: اگر خداوند از عالم غيب معجزه اي را نشان كسي داد، تكليف او نسبت به قبل سنگين تر خواهد شد و نبايد به خاطر چنين رخدادي مغرور شود.

دبير جامعه روحانيت کاشان ايمان به خدا بدون درخواست از خدا را مهم دانست و با اشاره به اينكه اگر دعاي انسان مستجاب نشد اما ايمان به غيب در او قوي بود ارزشمند است، اما اگر در قبال رحمت خدا به خدا ايمان داشتيم اين نشانه ضعف ايمان است.

حجت الاسلام شاه فضل ايمان درسايه ذكر الهي با ارزش خواند و افزود: ايماني كه با ذكر الهي باشد بهتر از ايماني است كه با مائده آسماني باشد، چرا كه ايمان با ذكر الهي به معني ايمان از درون است اما ايماني  كه از مائده آسماني باشد به معني ايمان از بيرون است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: ايمان دروني ارزشمند است، و اگر انسان با قرآن و آياني كه در قرآن نازل شده است انس بگيرد و به آن عمل كند، به مرور زمان بدون ديدن معجزه اي ايمان به خداي او، بيشتر از ايمان به خداي افرادي خواهد بود كه با  معجزه ايمان آوردند./201/1307/ب1

ارسال نظرات