۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۹۲۳۴۱
نماینده ولی فقیه در نجف آباد:

بیداری جامعه از وظایف اصلی حوزه علمیه است

حجت الاسلام حسناتی یکی از ضرورت های طلبگی را جدیت در کسب علم و معرفت بیان کرد و گفت: از وظایف اصلی حوزه های علمیه که از همان ابتدا داعیه دار آن بودند، بیداری جامعه است.
حجت الاسلام حسناتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب حوزه فاطمیه نجف آباد با اشاره به اهمیت ماه رجب گفت: ماه رجب، ماه شروع سیر الی الله است و بسیاری از از اولیای خدا بر انجام عبادات خاص در این ماه مقید بودند و عمده ذکرهای ماه رجب درباره استغار و توبه و توحید است.

وی درباره علل بی انگیزگی در تحصیل علوم دینی به ویژه در بین طلاب افزود: دل مردگی و کم انگیزگی در بین طلاب ناشی از عدم معرفت برخی طلاب در ورود به حوزه های علمیه است و محبوب و مطلوب هر انسانی به اندازه علاقه ای است که به آن مطلوب دارد.

حجت الاسلام حسناتی در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند در این عالم محبوب های واقعی را به انسان معرفی می کند و این محبوب ها تنها در سایه معرفت، تعقل و تدبر به دست می آید که اگر لشکر عقل بر لشکر جهل حاکم شود، بایدها و ضروریات زندگی انسان از متاع دنیا فراتر می رود.

وی بالاترین الگوی معرفتی برای طلاب را ائمه اطهار(ع) بیان کرد و افزود: منتهای عشق و آرزوی ائمه اطهار، هدایت انسان ها با هر دین و آیین و قومیتی بود چنان که حضرت علی ذره ای برای حکومت دنیا تلاش نکرد و هدف و مقصد امام حسین جز هدایت بشریت نبود و این معرفت باید الگوی زندگی همه طلاب قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در نجف آباد ادامه داد: طبق روایات اهل علم از مجاهدان فی سبیل الله مقامی بالاتر دارند و کسب معرفت الهی همان جهاد اکبر است که اگر یک طلبه به این مرحله برسد نه تنها نسبت به هم کیش و هم دین خودشان احساس مسؤولیت می کند بلکه نسبت به هر آدم و هر هم نوعی این احساس وظیفه و هدایت دارد و این همان معنای حیات طیبه است.

وی عدم معرفت نسبت به حیات ابدی را مشکل اصلی بشریت برشمرد و گفت: قدر و قیمت هر انسان به مقدار معرفت و تعقل او است و تنها در سایه علم و عمل است که صورت قیامتی انسان ساخته می شود و اصل قیامت و معاد به مقدار معرفت و ایمان و اندازه اعمال صالح بستگی دارد که متأسفانه در این زمانه عدم معادباوری بسیار همه گیر شده است.

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بیان داشت: در این دوران کم داریم انسان هایی را که بفهمند معاد نسیه نیست و نقد است، چون نه با معرفت و تعقل بلکه با ابزار و وسایل مادی دنیا زندگی می کنیم، توجه به حیات جاوید انسان را باور نداریم و باور به معاد به معرفت ما بر می گردد و خداوند نیز در قرآن می فرماید ما هر کسی را هدایت نمی کنیم و باید شخص خود اهل هدایت باشد.

وی یکی از ضرورت های طلبگی را جدیت در کسب علم و معرفت بیان کرد و افزود: از وظایف اصلی حوزه های علمیه که از همان ابتدا داعیه دار آن بودند، بیداری جامعه است به ویژه در عصر غیبت و برای چنین فعالیتی نمی شود هیچ مزدی تعیین کرد و کسب چنین علومی "رأس فضائل العلم" است که گاهی طلاب از این دارایی های خود غافل هستند.

امام جمعه نجف آباد در ادامه تصریح کرد: گاهی برخی افراد صرف مدرک و آینده شغلی وارد حوزه های علمیه می شوند و این افراد هدف اصلی را نشناختند که چه دُر گرانبهایی را از دست می دهند و در راه معرفت و علم کم لطفی می کنند و یک طلبه باید از همان ابتدا هدفش در راستای اهداف خلقت عمل کند.

وی در ادامه گفت: آنهایی که برای متاع دنیا تلاش می کنند، یک عده قدرتمندان و مستکبران دنیا هستند که روحیه زیاده طلبی و استکبارستیزی دارند که اگر برای فخرفروشی و دنیاطلبی وارد حوزه ها شویم، هیچ ارزشی نخواهد داشت./202/1306/ب1

ارسال نظرات