۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۰۵۰۷۶

نصاب پرداخت زکات برای مکلفان صاحب گوسفند

کارشناس معارفی به بیان نصاب زکات گوسفند پرداخت و گفت: نصاب اول گوسفند، چهل رأس است و در این صورت زکات آن یک گوسفند است و تا تعداد گوسفندان به چهل نرسد زکات ندارد.
زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن نور الهی امشب در برنامه زکات سحرگاهان حرم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که از شبکه استانی نور نیز پخش می‌شود با اشاره به این‌که خداوند متعال برای اغنیا در امت اسلام وظائفی را به‌عنوان منشور بندگی تعریف کرده است، اظهار داشت: مؤمن باید همیشه برای اعمال خود معیاری داشته باشد.

کارشناس برنامه زکات سحرگاهان حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به جریان مشهور انگشتر بخشی امام علی (ع) عنوان کرد: قرآن کریم در ذیل محتوای عظیم آیه پنجاه و پنج سوره مائده هویتی تاریخی را به مؤمنان آموخته است چنانکه فرموده است «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آن‌ها که ایمان آورده‌اند. همان‌ها که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند»

وی ادامه داد: در تاریخ نقل‌شده است ابوذر در توضیح شأن نزول این آیه چنین نقل کرده است که « روزی همراه با پیامبر اسلام (ص) در مسجدالنبی نماز ظهر می‌خواندیم؛ پس از نماز نیازمندی تقاضای کمک کرد. کسی به او چیزی نداد. سائل دست خود را بلند کرد و گفت خدایا تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو درخواست کمک کردم و کسی چیزی به من نداد در همین حال علی (ع) که در آن هنگام مشغول نماز بود با انگشت کوچک دست راست خود به آن فقیر اشاره کرد. او نزدیک رفت و انگشتری را که حضرت همواره در دست می‌کرد از انگشت ایشان درآورد و رفت.»

حجت‌الاسلام نور الهی با اشاره به درس‌های مهم این روایت گفت: پرداخت زکات از منظر شرع مقدس اسلام آنقدر مهم است که حتی بر اساس این فراز از تاریخ کمک به فقیر مستمند که یکی از مصادیق زکات است بر نماز مغتنم شمرده‌شده و از سوی خداوند متعال برای توصیف اهمیت آن آیه نازل‌شده است.

کارشناس برنامه زکات سحرگاهان حرم مطهر حضرت معصومه (س) در ادامه به بیان نصاب زکات گوسفند پرداخت و گفت: نصاب اول گوسفند، چهل رأس است و در این صورت زکات آن یک گوسفند است و تا تعداد گوسفندان به چهل نرسد زکات ندارد. نصاب دوم گوسفند از منظر شرع مقدس اسلام ۱۲۱ رأس است که زکات آن دو گوسفند است. نصاب سوم، ۲۰۱ رأس است که زکات آن سه گوسفند است. و برای موارد بالاتر از آن به‌نحوی‌که به 400 گوسفند برسد مکلف باید از پایه گوسفندان گله را صد تا صد تا حساب کند و برای هر صدتای آنها یک گوسفند زکات پرداخت کند.

گفتنی است در برنامه گذشته عدم پرداخت زکات مصداق حق‌الناس از سوی کارشناس برنامه سحرگاهان حرم مطهر حضرت معصومه (س) توصیف شد و مصادیق اموال مشمول زکات نه چیز بیان گردید.

بر اساس این گزارش در فقه پرداخت زکات گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند واجب توصیف‌شده است تا جایی که اگر کسی مالک یکی از این ۹ چیز باشد با شرایطی که فقه تعیین کرده است باید مقداری معین از آن را به یکی از مصرف‌هایی که دستور داده‌شده تحویل دهد. /۸۳۷/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات