۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۰۶۴۹۶
آیت الله سبحانی:

قرآن کتاب محدودی نیست

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر اینکه قرآن کتابی محدود نیست، گفت: اگر ۱۰ نفر روی کتابی همانند شاهنامه کار کنند، بعد از مدتی تمامی مطالبش کشف می شود، اما در خصوص قرآن اینگونه نیست.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر بیست و پنجم ماه مبارک رمضان در درس تفسیر سوره صف که در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از راه های شناخت پیامبران این است که انسان از طریق قرائن و شواهد پی ببرد که این نبی، نبی کاذب نیست و صادق است؛ اولین کسی که این راه را پیموده قیصر روم شرقی است که پیامبر نامه ای به این شخص نوشت و در ابتدا نام خود را در ابتدای سخن آورده است و در ادامه قیصر روم شرقی را «عظیم الروم» خطاب کردند و این احترام برای تأثیر حرف اشکالی ندارد. من تو را به اسلام دعوت می کنم که هم در دنیا و هم در آخرت، خدا دو پاداش به شما می دهد، اگر اسلام نیاوردی دو گناه خواهد داشت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: قیصر نامه را دید که نام فرستنده نامه بر نام خودش مقدم شده است و برایش سؤال شد که چه کسی نام خود را بر من مقدم داشته است؛ افرادی را فرستاد و ابوسفیان و همراهانش را که در شام بودند، آوردند و درباره نویسنده نامه سؤال کرد که آیا خانواده نویسنده نامه خانواده ای شریف هستند یا خیر؟ آیا در نیاکان این مرد کسی بوده که ادعای سلطنت کرده باشد؟ آیا تاکنون از نویسنده نامه دروغ شنیده اید؟ چه طبقه ای از مردم به او ایمان آورده اند؟ آیا ایمان آورندگان تا کنون از ایمان خود برگشته اند؟ نویسنده نامه در جنگ پیروز است یا مغلوب؟ قیصر روم در ادامه گفت که اگر پاسخ درستی داده باشید، نشان می دهد که این فرد، از پیامبران است؛ ابوسفیان پاسخ تمامی سؤالات را به خوبی داد. در خصوص پیامبر اکرم(ص) هر سه نشانه پیامبر بودن(معجزه، تعیین شدن از سوی پیامبران پیشین و قرائن و شواهد) صدق می کند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: علت عطای دو پاداش به قیصر روم شرقی در صورت اسلام آوردن، این است که اسلام آوردنش سبب می شود که هم خود و هم دیگران هم اسلام بیاورند.

وی گفت: قرآن کریم، معجزه و شاهدی بر پیامبر بودن حضرت محمد(ص) است؛ قرآن کتاب محدودی نیست؛ بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) اصحاب، فقها، فلاسفه و افرادی در قرآن کار کرده اند، اما باز هم حقایقی در قرآن وجود دارد که باید کشف شود؛ شاهنامه که در حال حاضر بزرگترین کتاب است، اگر 10 نفر بر روی این کتاب کار کنند، بعد از مدت زمانی تمامی مطالبش کشف می شود، اما در خصوص قرآن اینگونه نیست.

این مرجع تقلید تصریح کرد: از این که حضرت علی(ع) با این علم و دانش، و سلمان و ابوذرها، پشت سر پیامبر(ص) بودند، این خود قرینه و شاهدی بر عظمت پیامبر گرامی اسلام(ص) است./822/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات