۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۶۵۶۸۸
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

چشم انسان باب عبرت برای طی مسیر انسانیت و بندگی است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: اگر دیده انسان به سمت مبتذل و حرام باشد؛ نه تنها هیچ فایده‌ای به حال فرد ندارد، بلکه آثار سوء بر افکار و قلوب انسان می‌گذارد.
محمدتقی پورمحمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی امروز در پنجمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق چشم انسان» برگزار شد، اظهار داشت: حضرت در این رساله پس از حق الله و حق نفس، به حقوق اعضای بدن پرداخته و مؤمنان را به رعایت حقوق آن‌ها دعوت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در بخشی از این رساله می فرمایند؛ حق چشمت این است که از هر چه روا نیست آن را بپوشانی و مبتذلش نسازی، مگر بدان محل عبرت آوری که از آن بینا شوی یا دانشی بدست آوری زیرا دیده وسیله عبرت است.

امام جمعه مراغه ادامه داد: فرد مسلمان و خداجو در هر شرایط زمانی و مکانی باید چشم خود را از حرام بپوشاند و از کشیده شدن چشم به سمت ابتذال جلوگیری کند، مگر برای کسب بصیرت، عبرت و معرفت که آن هم شرایط خاص خود را دارد.

وی با بیان این‌که چشم باب عبرت برای طی مسیر انسانیت و بندگی است، گفت: دیدن عاقبت ظالمان، مستکبران و مستبدان امری بسیار نیکو برای عبرت‌آموزی است، اما اگر دیده انسان به سمت مبتذل و حرام باشد؛ نه تنها هیچ فایده‌ای به حال فرد ندارد، بلکه آثار سوء بر افکار و قلوب انسان می‌گذارد.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی مشاهده صحنه‌ای کوتاه، آسایش روحی و روانی انسان را از میان می برد و گاه دیدن صحنه‌ای عامل حسرت طولانی است، در چنین مواقعی باید توصیه امام زین العابدین مورد توجه قرار گیرد؛ اگر انسان مالک چشم خود باشد؛ گرفتار نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: اگر چشم به دنبال شهوت باشد، عاقبت را فراموش می‌کند، چنانکه رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند؛ هر کسی که ترس از خدا داشته باشد و چشم از نامحرم بپوشد، خداوند متعال ایمانی به او عطا می کند که تا آخر عمر لذت عبودیت و معنویت را خواهد چشید./935/پ203/ب1

ارسال نظرات