۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۸۹۳۷۸
آیت الله نوری همدانی:

حب جاه و مقام منشأ بسیاری از انحرافات است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه ظاهر الصلاح بودن سنگ محک درستی برای شناخت دقیق افراد نیست حب جاه و مقام را منشا بسیاری از انحرافات دانست.
آيت الله نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که روزهای چهارشنبه در مسجد اعظم قم برگزار می شود با اشاره به مطالبی از کتاب نهج البلاغه خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مطرح در کتاب شریف نهج البلاغه جریان برخورد با ناکثین است، ناکثین افرادی بودند که با حضرت علی (ع) پیمان بستند اما پیمان خود را شکستند.

وی با بیان اینکه علم با ایمان تفاوت دارد ابراز داشت: بسیاری از افرادی که جنگ جمل و صفین را به وجود آوردند به حقانیت علی و اهل بیت یقین داشتند اما در مقابل حضرت علی (ع) قرار گرفتند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه افرادی که علم دارند اما عمل ندارند فاقد ایمان هستند تاکید کرد: حب جاه و مقام منشاء بسیاری از کج روی ها و انحرافات است.

وی با اشاره به روایاتی ظاهر الصلاح بودن را سنگ محک درستی برای شناخت افراد ندانست و تاکید کرد: ظاهر افراد نباید ما را گول بزند زیرا بسیاری از افراد دین خود را شبکه صیادی و دام برای گول زدن مردم قرار می دهند همچنان که این مساله از صدر اسلام نیز وجود داشته است.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: مساله شهوت در انسانها متفاوت است، بسیاری از افراد از محرمات الهی اجتناب می کنند اما گرفتار شهوت در انواع و اقسام مختلف آن هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: برخی از افراد نیز هستند که برای رسیدن به ریاست باطل حاضرند هر کاری بکنند، برخی از افراد نیز هستند که از نظر علمی در حد بسیار بالایی هستند اما به دلیل عدم برخورداری از عقل و نداشتن قدرت تشخیص حق از باطل گرفتار مشکلاتی می شوند.

وی تاکید کرد: کسی که از تمام سنگ محک ها سر بلند بیرون آمد و از حق تبعیت کرد او فرد خوبی است و باید به او تمسک کرد راه او را پیمود و دعوت او را لبیک گفت. /924/پ202/ج

ارسال نظرات