تحقق دولت اسلامی در گرو اسلامی شدن علوم انسانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام رضا برنجکار، رییس پردیس قم دانشگاه تهران، پیش از ظهر جمعه 12 آذرماه در بیست و چهارمین نشست «انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا» به بیان نقش تحول علوم انسانی در تحقق دولت اسلامی پرداخت و با ارائه تعریفی از دولت اسلامی و علوم انسانی، تحول یکی را در تحقق دیگری مؤثر دانست.
وی با اشاره به دو واژه دولت و اسلام، اظهار داشت: اسلام مانند هر مکتبی، اصول و فروعی دارد که اصول آن توحید و عدل است، در تمام ابعاد زندگی انسان سریان پیدا میکند و قابل اثبات و تصور نیست.
رییس پردیس قم دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی در راستای تحقق دو اصل توحید و عدل است، مبارزه با ظلم و تسلیم نشدن در برابر مستکبران را از لوازم توحید و عدل برشمرد.
وی با بیان اینکه هدف از بیان دولت، حاکمیتی است که در تمامی ابعاد خود، قوه مقننه، مجریه و قضاییه را شامل شود، گفت: دولت اسلامی حکومتی است که تلاش میکند برنامه سعادت انسان را در بعد اجتماعی انسان اجرا کند.
حجتالاسلام برنجکار با طرح این مسأله که حیات اجتماعی در حیات فردی تأثیر دارد و بدون حکومت، حیات اسلامی فردی هم قابل تصور است، توضیح داد: هرچند مسلمان بودن و نماز خواندن یک انسان در حکومتی دیگر، بر روی مناسبات اجتماعی تأثیر میگذارد، اما وظیفه اولیه حکومت آن است که قوانین اجتماعی را براساس اسلام تنظیم و به جامعه ارائه کند.
وی با بیان اینکه سکولاریزم منکر دین نیست، اما با حضور آن در صحنه اجتماع مخالف و در حقیقت منکر دولت اسلامی است، ابراز داشت: افرادی که به دولت اسلامی باور دارند، معتقدند اسلام دین همه جانبه بوده و برای فرد و اجتماع برنامه دارد و مهمتر اینکه برنامه اجتماع بر روی زندگی فرد تأثیر میگذارد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود، علوم انسانی را ابزار حاکمیت برای پیاده کردن برنامه خود در جامعه و مدیریت آن معرفی کرد و گفت: دولت اسلامی به یک علوم انسانی متناسب نیاز دارد تا بتواند برنامه خود را در جامعه اجرا کند.
وی با بیان اینکه علوم مجموعهای از اصول، مبانی، گزارهها، پیشفرضها، مبانی تصوری، تصدیقی و نظریهها است که براساس یک موضوع و روش خاص تحقق پیدا میکند، اظهار داشت: علوم انسانی علومی است که به انسان به ما هو انسان مینگرد.
حجتالاسلام برنجکار با طرح این سؤال که علوم انسانی با چه هدفی از سوی دولتها به وجود آمده است، گفت: وظیفه شناسایی انسان در عرصه اجتماع، ارتباطات و رفتارها، مشخص کردن وضعیت مطلوب و برنامهریزی برای جامعه با هدف رسیدن به وضعیت مطلوب، به عهده علوم انسانی است.
وی با بیان اینکه انسان در تفکر غرب به عنوان موجودی مادی، دنیوی و منقطع از خدا مطرح است، افزود: هرچند غربیان تعریفی که از علوم انسانی ارائه میدهند با سعادت عجین شده است، اما سعادت اصلی آن است که ولایت خدا را قبول کنیم و تحت این ولایت پیش رویم.
رییس پردیس قم دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: علوم انسانی غرب نمیتواند ابزار دولت اسلامی باشد و تا علوم انسانی متناسب با دولت اسلامی ایجاد نشود، دولت اسلامی در معنای کامل کلمه تحقق پیدا نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه به سمت اسلامی کردن علوم انسانی حرکت میکنیم، اما این حرکت شتاب لازم را ندارد، گفت: هرچند در فرهنگ علوم انسانی، روابط را بر هم زده و انقلابی در لایههای عام فرهنگی به وجود آوردهایم، اما هنوز نتوانستیم با نفوذ در لایههای تخصصی، علوم انسانی اسلامی را تولید کنیم. /920/پ202/ج