۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۸۴۵
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

عدالت اقتصادی تلفیقی از علم اقتصاد و مفاهیم اسلامی است

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: دریافت شاخص‌های ترکیبی که در واقع تلفیقی از مفاهیم علم اقتصاد و مفاهیم اسلامی است می‌تواند به بهترین شکل وضعیت عدالت اقتصادی در یک جامعه را بیان کند.
عدالت


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر جهانیان، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: سهم قرض‌الحسنه در اعطای تسهیلات بانکی در یک نظام اسلامی می‌تواند نشانه خوبی برای بررسی چگونگی وجود عدالت اقتصادی باشد.

وی با اشاره به شاخص های تحقق عدالت اقتصادی افزود: شاخص‌هایی مانند ضریب جینی یا نسبت درآمد دهک اول به دهک آخر در علم اقتصاد، می‌تواند شاخص‌های مناسبی برای بررسی وضعیت اقتصادی جوامع باشد. ‌البته این یک دیدگاه اقتصادی محض است و عوامل اسلامی در آن دخیل نیست.

این پژوهشگر علم اقتصاد تاکید کرد: دریافت شاخص‌های ترکیبی که در واقع تلفیقی از مفاهیم علم اقتصاد و مفاهیم اسلامی است می‌تواند به بهترین شکل وضعیت عدالت اقتصادی در یک جامعه را بیان کند.

جهانیان افزود: مصرف و هزینه کم ، خیرات و کمک به مردم از مشخصات یک جامعه اسلامی است که در آن عدالت اقتصادی حکمفرما است. در چنین جامعه ای دولت، روحانیت، نخبگان و آحاد مردم به دنبال بهبود وضعیت جامعه هستند و دیدگاه‌های فردی درآن‌ها نقشی ندارد.

وی اصلاح الگوی مصرف را اولین قدم برای بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد عدالت در جامعه خواند و گفت: جامعه‌ای که الگوی درآمدش براساس کار و تولید زیاد باشد می‌تواند عدالت را محقق کند.

محقق حوزه علمیه قم تحقق عدالت را موجب احقاق حقوق طبیعی و فردی مردم دانست و اظهار داشت: در جامعه عدالت محور حق آزادی، حق معیشت و حق مالکیت مشروع مردم حفظ می‌شود.

جهانیان با بیان این که در جامعه اسلامی کار کردن یک ارزش واقعی است، گفت: نگاه‌ها، منابع و فرصت ها درحوزه اقتصاد مباحثی عقلایی است که حکومت اسلامی آن‌ها را وضع می‌کند و نتیجه‌اش برابری است و اینگونه معیشت مردم را در سطح رفاه عمومی فراهم می کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد:‌ بعد از این مرحله، برابری به سطح عموم می‌رسد و این فرهنگ باید در جامعه ایجاد شود که اخلاق زیربنای عدالت است و اگر اخلاق مداری در جامعه‌ ای نباشد عدالت در آن پایدار نخواهد بود.

وی با اشاره به این که حضرت علی (ع) در تعریف عقل و عدل هر دو را به معنای نهادن اشیاء در جای خود تعبیر کرده‌اند گفت:‌ این نشان می‌دهد که از نظر امام علی (ع) عقلانیت سبب عدالت است وانسان عاقل هم کسی است که عادل باشد.

وی عنوان کرد: افرادی که نسبت به عدالت تصوری اشتباه دارند آن را مانع رسیدن به اهداف خود می‌دانند، مروجان بی عدالتی در جامعه هستند چراکه گسترش عدالت منافع آنها را به خطر می اندازد. طبیعتا چنین افرادی دشمن عدالت هستند.

این محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر این که برای برقراری عدالت در جامعه ابتدا مردم باید نسبت به آن آگاه شوند، گفت:‌ به عنوان مثال سیستم مالیات برای نفع جامعه طراحی شده است ولی عده‌ای که به همه موضوعات نگاه فردی دارند در مقابل آن مقاومت می کنند در واقع آنها مخالفان عدالت هستند.

جهانیان فرهنگ‌سازی برای مطالبه عدالت و نیز تلاش برای اجرای قوانین عادلانه را از الزامات تحقق عدالت دانست و گفت:‌اگر عدالت نباشد مردم در تنگنا قرار می گیرند و فقر و نابرابری و در نهایت نیز اصل دین دچار شک می‌شود چرا که کاد الفقر ان یکون کفرا./916/د102/ع

ارسال نظرات