غیبت انسجام و وحدت مردم در جامعه را از بین میبرد

وی اضافه کرد: غیبت شیرازه اجتماع، انسجام، وحدت و همسویی بین مسلمانان را از بین میبرد و نفاق، دشمنی و خصومت را در بین آنها ایجاد میکند.
این استاد حوزوی بیان داشت: وقتی غیبت در جامعه رواج داشته باشد دشمنی افزایش مییابد، نتیجه این کدورتها تشنه شدن مردم به خون یکدیگر و آسیب رساندن به جان و مال یکدیگر میشود این در حالی است که اسلام مسلمانان را به برادری بین یکدیگر توصیه کرده است.
آیتالله فهیم کرمانی با اشاره به آیات قرآن کریم که «غیبت به منزله خوردن گوشت برادر دینی است»، اظهار داشت: شاید بتوان گفت بدترین و زشتترین عملی که نفس فرد از آن تنفر و کراهت دارد خوردن گوشت مرده است.
وی ادامه داد: فردی که غیبت میکند در واقع مشغول خوردن گوشت برادر مرده است چرا که همانگونه که مرده نمیتوان از خود دفاع کند فرد که در مورد او غیبت میشود نیز در مجلس حضور ندارد تا از خود دفاع کند به این منظور قرآن غیبت را به خوردن گوشت برادر مرده تعبیر کرده است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه فرد غیبت کننده به سبب بدبختی و شقاوت این رذیله اخلاقی را انجام میدهد، خاطرنشان کرد: به طور کلی میتوان گفت به هر میزانی که از معارف الهی و اسلامی دور باشیم بیشتر گرفتار گناهان میشویم.
وی افزود: حسادت، خود برتربینی و خود خواهی نیز از دیگر دلایل انجام گناه غیبت و بدگویی است چرا که فردی که حسادت داشته باشد تاب تحمل پیشرفت دیگران را نخواهد داشت و برای این که خود را نشان بدهد دیگران را تحقیر و کوچک میکند.
آیتالله فهیم کرمانی با بیان اینکه غیبت حقالناس است، به راههای ترک این رذیله اخلاقی اشاره کرد گفت: غیبت از حقوقی است که به هیچ وجه بخشید نمیشود مگر اینکه فرد غیبت کننده از غیبتشونده حلالیت بگیرد.
وی اضافه کرد: محاسبه نفس، بررسی معایب خود و خود سازی اثر زیادی در گرفتار نشدن افراد به گناه غیبت دارد چرا که فردی که به عیوب خود توجه داشته باشد به دنبال بیان کردن عیوب دیگران نخواهد بود تا در گردآب گناه غیبت و بدگویی قرار نگیرد.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/993/ت302/ن