۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۵۷۷۸۱

تازه ترین شماره فصلنامه اشارات منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مرکز پِژوهش های اسلامی صدا و سیما نهمین شماره فصلنامه اشارات را منتشر کرد.
اشارات 9
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهمین شماره فصلنامه اشارات ویژه رویدادهای فصل بهار سال 1392، با عناوین: «عید نوروز، روز طبیعت، کتاب شناسی، شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز معلم، ولادت حضرت امام محمدباقر علیه السلام، شهادت حضرت امام هادی علیه السلام، ولادت حضرت امام جواد علیه السلام، ولادت حضرت امام علی علیه السلام، رحلت امام خمینی رحمة الله علیه، شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام، عید سعید مبعث، ولادت حضرت امام حسین علیه السلام، ولادت حضرت ابوالفضل علیه السلام و ولادت حضرت امام سجاد علیه السلام» تدوین شده است.

 شعر، متن ادبی، داستان و کتابشناسی از مواردی است که در بیشتر این موضوعات آمده است.

 

این شماره فصلنامه اشارات آثار «ابراهیم اخوی، محمود سوری، سید محمود طاهری، حسین دهقانزاد، صدیق قطبی، سید رضا طاهری، سید مهدی هریکنده ای، رقیه ندیری، مطهره پیوسته، فاطمه عسگری و زینب علی زاده» را دربردارد.

 

این فصلنامه با اهدافی چون: «پوشش محتوایی و متنی مناسبت های دینی ارزشی ملی و بین المللی، انتشار پژوهش های مناسبتی جهت پشتیبانی از گروه برنامه سازی در حوزه مناسبت ها، تهیه متون جذاب ادبی چون شعر قطعه ادبی و داستانک برای استفاده گویندگان صدا و سیما، پیشنهاد محورهای موضوعی در راستای آیین برنامه سازی و معرفی منابع مطالعاتی به تهیه کنندگان و برنامه سازان صدا و سیما» انتشار یافته است.

  

در قسمتی از این شماره با عنوان «طبیعت را نوازش کن» آمده است: «در نگاه مؤمن راستین، طبیعت و جانداران، آینه اسما و صفات زیبای خداوند و آثار رحمت او هستند... از دیگر سو، مؤمن راستین که می کوشد (ربانی) شود و خدا منظر نظر او گردد...، وجودی آکنده از مهر و لبالب از عطوفت خواهد داشت که از مهر سرشار است. این مهرورزی، موجب می شود او تا جای ممکن از وارد آوردن درد و رنج به جاندارانی که آن را ادراک می کنند، بپرهیزد و درد و رنج آنان، او را دردمند و رنجور سازد...».

 

این فصلنامه به عدالت  از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدک اشاره کرده و نوشته است: «عدالت همان گونه که حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود به هماهنگی دل ها می انجامد، به نابسامانی ها سامان می بخشد و سبب می شود مهر و محبت بر فضای جامعه حاکم شود...».

 

علم آموزی و مقام معلم یکی دیگر از مطالب خواندنی اشارات است که در آن می خوانیم: «تعلیم و تعلم، از شؤون الهی است و خداوند متعال این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند، و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت نیک آفرینش در آمد...».

 

در بخش ولادت امام محمد باقر علیه السلام داستانک هایی از زندگی آن بزرگوار در عرصه های اخلاقی و اجتماعی ارائه شده است.

 

در باب شهادت امام هادی علیه السلام نوشته شده است: «مردم در مسیر دین داری خود، به پایگاه های فکری استواری نیازمندند تا بتوانند در زمان های گوناگون با مددجویی از آنها، در زمان زندگی و پس از مرگ شان، به تقویت احساس و تفکر مذهبی خود همت گمارند. این روش در دوران حیات با مراجعه به پیشوایان دین و اندیشمندان و پس از رحلت شان با رفتن به زیارت شان رخ می دهد...»

 

در مقدمه موضوع ولادت امام جواد علیه السلام آمده است: «با نگاهی به تاریخ زندگی پیامبران و جانشینان آنان، رمز برتری و موفقیت آنان بر همگان آشکار می شود... یکی از جاذبه های برتر، بخشش، احسان، نیکوکاری و کمک مادی به افراد نیازمندی است که در گردونه زندگی، از کاروان پیشرفت بازمانده اند، و چرخ زندگی آنان به کندی حرکت می کند...».

 

برای دسترسی به متن این شماره اینجا کلیک کنید.

 

گفتنی است، مرکز پِژوهش های اسلامی صدا و سیما نهمین شماره فصلنامه اشارات دوره جدید، پیاپی150 را در 256 صفحه و به قیمت 7700 تومان منتشر کرده است./992/ن601/ق

ارسال نظرات