۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۶۳۰۵۰
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران:

پدیدارشناسی در معنای عام و گسترده تجدید عهد تازه‌ای با وجود و حقیقت است

خبرگزاری رسا ـ دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران گفت: پدیدارشناسی، نه لزوما در معنای خاص و محدود آن، بلکه در معنای عام و گسترده تجدید عهد تازه‌ای با وجود و حقیقت است.
سخنراني دکتر بيژن عبدالکريمي، دانشيار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي تهران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی ضرورت مواجهه پدیدارشناسانه با فرهنگ و تمدن غرب از سلسله نشست‌های اسلامی‌سازی، بعدازظهر امروز در سالن همایش‌های دانشگاه مفید قم با سخنرانی بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران برگزار شد.
عبدالکریمی در این نشست گفت: هدف از ارائه مقاله «ضرورت مواجهه پدیدارشناسانه با فرهنگ و تمدن غرب»، برجسته کردن رویکرد پدیدارشناسانه در مواجهه با سنت تاریخی کشور ایران و غرب و چالشی خواندن شیوه­های مواجهه غیرپدیدارشناسانه با تاریخ به صورت کلی است.
وی افزود: تفکر آینده بشری و نیز تقدیر تاریخی آینده ما ایرانیان به صورت کلی از رهگذر رویکرد پدیدارشناسانه و نه رویکردهای تئولوژیک و ایدئولوژیک عبور خواهد کرد.
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران با بیان این‌که پدیدارشناسی، در معنایی بسیار عام و کلی چالشی است با همه پیش­داوری­ها و نظام­سازی­های جزمی متافیزیکی، ایدئولوژیک و تئولوژیک، اظهار داشت: در همه رویکردها و نظام­سازی­های جزمی، پدیدارها در پای مفروضات و موضع‌گیری­های جزمی پیشین قربانی شده و از این رو حقیقت می­میرد.
عبدالکریمی خاطرنشان کرد: پدیدارشناسی رویکردی است که تأکید بر این امر دارد که هدایت، مسیر پژوهش باید با پدیدار و موضوع مورد پژوهش باشد و تفکر محتوای خود را باید از مطالعه و نه از مفروضات یا مواضع جزمی پیشین متافیزیکی، سیاسی، ایدئولوژیک یا تئولوژیک پژوهشگر اخذ کند.
وی با اشاره به این‌که پدیدارشناسی بر وصف انکشافی پدیدارها تأکید دارد، یادآور ­شد: با غفلت از وصف انکشافی پدیدارها، تفکر و پژوهش مضمون و محتوای حقیقی خود را از کف می­دهد، پدیدارشناسی خواهان است به این امر توجه دهد که تفکر و پژوهش نباید بکوشد بر پدیدار چیره شود و پژوهشگر باید بداند که یک چنین چیرگی­ای از اساس امکان­پذیر نیست، از این رو نظریه نباید به منزله ابزاری برای چیرگی بر پدیدار تلقی شود، بلکه نظریه فقط چشم­اندازی است تا پدیدار خود را در آن آشکار سازد.
عشق و احترام به پدیدارها شرط تفکر است
این استاد دانشگاه با بیان این‌که عشق و احترام به پدیدارها شرط تفکر است، گفت: ما باید از پدیدار بیاموزیم و افسار هدایت­ تفکرمان را به آن بسپاریم، بی­آنکه بکوشیم به آن درس دهیم و می‌توانیم از پدیدار پرسش کنیم، اما نمی‌توانیم پاسخ را به دهانش بگذاریم، این ما هستیم که خود را با پدیدارها باید هماهنگ کنیم و نه پدیدارها با ما.
وی ابراز داشت: پدیدارشناسی، نه لزوما در معنای خاص و محدود آن، بلکه در معنای عام و گسترده­ تجدید عهد تازه­ای با وجود و حقیقت است، آینده حیات اجتماعی ما مسلمانان و ایرانیان و خروج ما از بحران­های کنونی­مان به رهبری و سرکردگی رویکردی از سنخ رویکرد پدیدارشناسانه با مسائل و پدیدارها، از جمله با فرهنگ و تمدن غرب خواهد بود و نه با سنت­گرایان و اصحاب تئولوژی و نه با روشنفکران سکولار ما، که پدیدارها را در پای مفروضات تئولوژیک و ایدئولوژیک خویش قربانی می­سازند.
عبدالکریمی با بیان این‌که باید توجه داشت سخن در این نیست که همه ما یا رهبران جریانات اجتماعی با جریان یا رویکردهای گوناگون پدیدارشناسی آشنایی پیدا کرده و به مطالعه پدیدارشناسی بپردازیم، افزود: بلکه همه سخن در این است که آنها باید رویکرد­های پدیدارشناسانه را در نحوه تفکر خویش و در مواجهه با پدیدارها به کار بریم.
وی اظهار داشت: سنت­گرایان ما­، در معنای عام کلمه(اعم از روحانیان، اصحاب تفکر تئولوژیک و قدرت سیاسی ما) و هم نوگرایان ما(بخش عظیمی از روشنفکران، دانشگاهیان و جوانان) براساس رهیافتی غیرپدیدارشناسانه و با تحمیل مفروضات پیشین تئولوژیک و ایدئولوژیک و سیاسی خویش هم با سنت تاریخی خودمان و هم با تاریخ، فرهنگ و تمدن غرب مواجه می­شوند.
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران در ادامه تصریح کرد: اما بخش دیگری از جامعه ما، که در اینجا با تعبیر بسیار کلی«نوگرایان» از آن تعبیر شده است، وجود دارد که هر چند به لحاظ سیاسی و ایدئولوژیک در مقابل سنت­گرایان قرار گرفته، می­کوشد به مقاومتی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در برابر آن بپردازد، لیکن از منطق مشترکی با آنان برخوردار بوده، آنان نیز با منطقی مشترک، لیکن در جهتی مخالف هم با غرب و هم با سنت تاریخی خویش برخورد می­‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: سنت­گرایان به دلیل مواجهه غیرپدیدارشناسانه با فرهنگ و تمدن غرب و تحمیل مفروضات پیشین تئولوژیک به پدیدار تاریخی فرهنگ و تمدن غرب و مواجهه با این تمدن براساس ارزش­های سیاسی و ایدئولوژیک خویش، از امکان ارتباط و برقراری دیالوگ با تمدن جدید غرب  ناتوان هستند.
سنت‌گرایان به دلیل مواجهه غیرپدیدارشناسانه با سنت تاریخی از احیای آن ناتوانند
عبدالکریمی با بیان این‌که سنت­گرایان ما به دلیل مواجهه غیرپدیدارشناسانه با سنت تاریخی خودمان از احیای سنت تاریخی خودمان نیز ناتوانند، افزود: از سوی دیگر، نوگرایان ما نیز به دلیل مواجهه غیرپدیدارشناسانه با سنت تاریخی خویش و تحمیل ارزش­های ایدئولوژیک خویش به سنت تاریخی­مان از امکان فهم و برقراری دیالوگ با بخش عظیمی از توده­های وسیع جامعه که بر اساس جهان­بینی و ارزش­های سنت تاریخی خود زیست می­کنند، ناتوانند و هم به دلیل شیفتگی به عقلانیت مدرن قدرت فهم و تحلیل تمدن جدید غرب و مواجهه پدیدارشناسانه با آن را ندارند.
وی در پایان افزود: نتیجه­ این است که نه جریان سنت­گرایی و نه نوگرایان ما نمی­توانند ما را در برون­شد از بحران­های نظری و عملی دوره کنونی یاری دهند و رهبری و برتری جامعه ایران به دست رهیافت­های پدیدارشناسانه در مواجهه با سنت تاریخی خودمان و با فرهنگ و تمدن جدید غرب خواهد بود./907/پ201/ی
ارسال نظرات