۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۷۶۰۴۱
کارشناس حوزوی:

ماه رمضان تمرینی برای با حیا شدن است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل فرهنگی اجتماعی گفت: پیامبر اکرم (ص) به مردم می‌گوید «باز دار چشم و گوشت را از آنچه حلال نیست، گویا خداوند می‌خواهد ما را تمرین دهد تا این فضیلت در ما رشد پیدا کند»، یعنی ماه رمضان را با حیا گره بزن، ماه رمضان یک فرصت طلایی برای ساختن خودمان است، اگر من این فرصت را پیدا کردم و بسیاری از عوامل بازدارنده مثل وسوسه شیطان هم کم شده، من باید شروع به خودسازی کنم.
هلال ماه رمضان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام بیاتی، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: پیامبر اکرم (ص) وقتی برای مردم خطبه شعبانیه را می‌خوانند و با مردم شروع به سخن گفتن می‌کنند، این صحبت مردم را تکان می‌دهد، شروع صحبت این گونه است «ای مردم به درستی که ماه خدا به سوی شما روی کرده است».

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) نمی‌گوید نزدیک است شما وارد ماه رمضان شوید، بلکه می‌فرمایند ماه رمضان به سوی شما می‌آید، پیامبر می‌خواهد بگوید ماه رمضان یک ماه ویژه است و واکنش ویژه ای دارد، یعنی حتی نفس کشیدن روزه دار یا خواب او عبادت است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: حضرت پیامبر (ص) سفارش می‌کند، که این ماه به خودی خود، برای تو اثرات سازنده و مثبت دارد، این تشنگی و گرسنگی که می‌کشی، برای این است که به یاد داشته باشی در قیامت تشنگی و گرسنگی خواهی کشید، در زمان خودت کسانی هستند که این گرسنگی و تشنگی را به صورت طبیعی هر روز می‌بینند، پس تصدق کن و زکات مالت را بده.

حجت‌الاسلام بیاتی ادامه داد: بین روزه و زکات رابطه‌ای است، فطریه‌ای که آخر ماه می‌دهیم حکم زکات دارد، پیامبر (ص) می‌فرمایند «پیران خود را رحم کنید، کودکان خود را نوازش کنید، نگاه دارید زبان‌های خود را از آنچه نباید گفت، چطور کار خوبت چند برابر می‌شود کار بدت هم چند برابر خواهد شد».

وی افزود: شیطان در ماه رمضان در غل و زنجیر است و انسان کمتر به گناه رغبت دارد، اصلاً به صورت طبیعی انسان در ماه رمضان به خاطر اسارت شیطان کمتر گناه می‌کند، اگر خطایی در ماه رمضان بکنیم، باید بدانیم که خودمان شیطان شده‌ایم، یعنی بدانیم که نیاز به وسوسه شیطان نداشتیم، بلکه خودمان به خودی خود، بدون نیاز به وسوسه کسی گناه کردیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) به مردم می‌گوید «باز دار چشم و گوشت را از آنچه حلال نیست، گویا خداوند می‌خواهد ما را تمرین دهد تا این فضیلت در ما رشد پیدا کند»، یعنی ماه رمضان را با حیا گره بزن، ماه رمضان یک فرصت طلایی برای ساختن خودمان است، اگر من این فرصت را پیدا کردم و بسیاری از عوامل بازدارنده مثل وسوسه شیطان هم کم شده، من باید شروع به خودسازی کنم.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) چند دستور برای خودسازی دارد، گوشت را مواظبت کن و از حرام خدا پاک نگه دار، اگر بدون فکر سخن می‌گویی یا درباره دیگران سخن می‌گویی، حدس و گمان‌های خودت را به زبان می‌آوری و اهل صحبت‌های درشت هستی، حیای کلام یا حیای نگاهت را مواظبت نمی‌کنی، این ماه رمضان فرصت خوبی است که برای حیای کلام و نگاهت تمرین کنی.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: اگر کسی در ماه رمضان آدم شد حیا در وجودش جدی رشد کرد سعادتمند می‌شود و اگر این اتفاق نیفتاد دیگر زیاد به خودش امیدوار نباشد، چون خدا می‌گوید من به تو یک فرصت طلایی برای با حیا شدن دادم و تو این فرصت را از دست دادی.

وی در پایان گفت: حیا معنای مشخصی دارد، ملکه‌ای در وجود انسان است که انسان را از رفتارهای خلاف عقل و خلاف عرف فاصله می‌دهد، وقتی حیا در جامعه‌ای سطح و روحیه‌اش بالا برود، یکی از مواردی که رعایت می‌شود بحث حجاب است، وقتی روحیه حیا در کسی بالا باشد، همه ساحت‌های زندگی‌اش را اصلاح می‌کند، در اسلام بحث حیا و ایمان هم تراز دانسته شده است، اگر حیا آمد ایمان هم می‌آید و اگر حیا رفت ایمان هم می‌رود./9194/پ202/ن

ارسال نظرات