۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۸۹۰۴۲
کارشناس امور خانواده:

انتقادپذیری عامل موفقیت انسان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و روانشناس تربیتی خانواده، انتقادپذیری را عامل موفقیت انسان دانست و گفت: زندگی مشترک بدون روحیه انتقاد پذیری راه کمال را طی نخواهد کرد، پس چرا نباید از انتقاد استقبال کنیم.
حجت‌الاسلام محسن عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی، کارشناس و روانشناس تربیتی، در برنامه پرسمان تربیتی خانواده که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث گام‌های موفقیت در زندگی مشترک پرداخت و گفت: زندگی مشترک بدون روحیه انتقاد پذیری راه کمال را طی نخواهد کرد، ما باید فکر کنیم که چرا نباید از انتقاد استقبال کنیم.

وی ادامه داد: رفتار ما در زندگی باید طوری باشد که دیگران حتی همسر ما از گفتن عیب‌های ما ترس نداشته باشد و به راحتی بتوانند عیب‌های ما را برای برطرف کردن آن به ما بگویند، امام علی(ع) می‌فرمایند «آن چیزی که مانع می‌شود هر کدام از شما عیب برادرش را بگوید این است که می‌ترسید او هم عیب شما را بگوید»

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: ما دچار یک تعارف‌های خود ساخته شده‌ایم، به خاطر اینکه واقعا دوست نداریم کسی عیب ما را بگوید، انگار ما نمی‌خواهیم بپذیریم که عیبی داریم، یعنی بخاطر اینکه ما دوست نداریم عیبمان بازگو شود عیب کسی را به او نمی‌گوییم.

وی اظهار داشت: همه ما عیب‌هایی در درون خود داریم که شاید خودمان از آن خبر نداشته باشیم، ما نمی‌خواهیم این را باور کنیم و این می‌تواند بخاطر حب ذاتی باشد، انسان خودش را دوست دارد و نمی‌خواهد خودش را معیوب ببیند، اگر هم انسان عیبی در خود داشته باشد طوری آن را توجیه می‌کند که از آن غافل می‌شود، ما باید قبل از اینکه عیب کسی را بگوییم به فکر برطرف کردن عیب‌های خودمان باشیم.

حجت‌الاسلام عباسی بیان داشت: عمر انسان کوتاه است اگر انسان عیبی داشته باشد که حرکت او را به سمت خدا کند می‌کند وظیفه برادر دینی است که این را ابراز کند، اما واقعا چند نفر از ما این را به عنوان یک پیشکش و به تعبیر روایات به عنوان هدیه قبول می‌کنیم؟ ما باید از خدا بخواهیم دوستانی را در اطراف ما قرار دهد که عیب ما را به ما بگویند تا آن را برطرف کنیم، تا یک ذره یا یک لحظه از مسیر کمال عقب نمانیم.

این کارشناس تربیتی در پاسخ به پرسش «اگر در قدیم مادران چند بچه داشتند بخاطر داشتن بدن قوی بوده است، دختران امروز ضعیفند و نمی‌توانند بیش از یک یا دو بچه به دنیا بیاورند، آیا داشتن چند بچه ضعیف خوب است؟» گفت: باروری خانمها با ضعف جسمانی آن‌ها رابطه مستقیم دارد، متاسفانه شیوه زندگی ما صنعتی و ماشینی شده است و این سبب تحرک کم و اضافه وزن خانم‌ها می‌شود.

وی در پایان ابراز داشت: کم تحرکی و افزایش وزن تاثیر منفی روی باروری خانم‌ها می‌گذارد و این مهم‌ترین عامل ناباروری است، مادران قدیم فعالیت‌های گوناگونی داشته‌اند، حتی دامداری و کشاورزی می‌کردند، این تحرک و فعالیت سبب سلامتی آن‌ها می‌شد، دختران امروز نیز باید مواظب سلامتی، تغذیه و نشاط خود باشند و به بهانه کم شدن ضعف بدنی و کم تحرکی به یک یا دو بچه قناعت نکنند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات