۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۱۸۹۰۷۷
آغاز دور جدید گفتگوها؛

خواهش ترکیه به عضویت در اتحادیه اروپا

خبرگزاری رسا ـ نمایندگان دولت ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار می‌کنند تا مذاکرات خود بر سر عضویت ترکیه را پس از یک وقفه سه ساله از سر بگیرند.
اتحاديه اروپا و عضويت ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: اتحادیه اروپا و ترکیه دور جدید مذاکرات بر سر درخواست عضویت این کشور در اتحادیه را برگزار می‌کنند.


روز سه شنبه، ١٤ آبان (٥ نوامبر)، نمایندگان دولت ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار می‌کنند تا مذاکرات خود بر سر عضویت ترکیه را پس از یک وقفه سه ساله از سر بگیرند.


این مذاکرات بر اساس مصوبه اتحادیه اروپا مورخ ژوئن سال جاری برگزار می‌شود و شامل بررسی نحوه اجرای فصل مربوط به سیاست منطقه‌ای اتحادیه توسط ترکیه در صورت عضویت این کشور است.


توافق در این زمینه، مرحله دیگری از روند رسیدگی به درخواست های عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که سال ها پیش تسلیم اروپائیان شد و هنوز به عضویت کامل منجر نشده است.


دور جدید مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که نحوه برخورد دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، با تظاهرات ضد دولتی در تابستان سال جاری انتقاداتی را از سوی بسیاری کشورهای اروپایی در پی داشت.


این کشورها دولت ترکیه را به نادیده گرفتن حق کامل آزادی بیان و همچنین کاربرد خشونت نامتناسب در مقابله با تظاهرکنندگان متهم کرده و این موارد را ناقض ضوابط اتحادیه اروپا در مورد رعایت حقوق و آزادی بشر در نظام‌های دموکراتیک دانسته‌اند.


به گفته بی بی سی؛ اتحادیه اروپا تنها کشورهایی را می‌تواند به عضویت بپذیرد که دارای نظام‌های دموکراتیک بوده و موازین جهانی حقوق بشر را رعایت می‌کنند./1421/1409/ح

ارسال نظرات