۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۳۲۲۰۹۰
آیت الله حسینی بوشهری:

حوزه‌ علمیه به متونی متمایز و جامع نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مراسم رونمایی از کتاب قواعد الفقهیه، گفت: حوزه علمیه به متونی جامع و قابل درک برای طلاب نیاز دارد و باید از شیوه‌های نوین آموزشی در کتاب‌ها استفاده شود.
سخنراني آيت الله حسيني بوشهري در آيين نکوداشت و تجليل از داوطلبان هلال احمر قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، عصرامروز در مراسم رونمایی از کتاب « القواعد الفقهیه فی فقه الامامیه» که در مؤسسه انوار طاها برگزار شد، با اشاره به این که رونمایی از کتاب باعث نشر فرهنگ دینی و کتاب می‌شود، اظهار داشت: از روزی که مؤسسه انوار طاها راه اندازی شد به دنبال رفع خلأها در زمینه‌های مختلف حوزه بوده است.


وی با اشاره به ضرورت کارهای پژوهشی در حوزه، افزود: کتاب‌های زیادی در این مؤسسه به چاپ رسیده است و کتابی که امروز رونمایی می‌شود محصول درس‌های روزهای چهار شنبه است که توسط طلاب جمع آوری شده و به چاپ رسیده است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان خصوصیات کتای قواعد الفقهیه، گفت: حوزه علمیه به متونی جامع و قابل درک برای طلاب نیاز دارد و باید از شیوه‌های نوین آموزشی در کتاب‌ها استفاده شود.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که در رابطه با قواعد فقهی کتاب‌های متعددی نوشته شده است، خاطرنشان کرد: وجه تمایز این کتاب با سایر کتاب‌ها در این است که این کتاب به عنوان متن درسی تألیف شده است و استانداردهای متون درسی را دارد.


وی در بیان ویژگی های خاص این کتاب، ابراز داشت: اولین نکته این است که منهج این کتاب منهج درسی است و به صورت درس درس تدوین شده و همچنین در پایان هر بحث تمرین‌هایی آمده است که به درک و فهم مسأله کمک می‌کند و خلاصه‌ای از بحث را به مراجعه کننده ارائه می‌دهد.


مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: در ابتدای هر بحث موضوع اصلی آن بحث بیان شده و به سابقه تاریخی بحث اشاره شده و به بعضی از فروع مسائل مستحدثه پرداخته شده است؛ همچنین ارجاعات فراوانی در این کتاب ارائه شده است که راه را برای تحقیق هر مراجعه کننده باز می‌کند.


وی با بیان این که آراء تمام علمای گذشته مربوط به هر بحث در ذیل آن آورده شده است، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب این است که به بحث‌های حقوقی و تطبیق قواعد فقهی به مصادیق، تاریخ تطور قواعد فقهیه و فرق بین قواعد فقهی و مباحث اصولی پرداخته است.


آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در این کتاب بیست و سه قاعده به صورت اجمالی ذکر شده ولی 4 قائده که اهمیت بیشتری دارد و مبتلا به است به صورت تفصیلی بیان شده است که قائده لاضرر، اصالت الصحة، قاعده لزوم و قاعده نفی سبیل هستند.


وی با بیان این که این کار با وسواس زیادی تألیف شده است، ابراز داشت: سعی شده است تا جایی که مقدور بوده به نحو جامع کار کنیم تا این کتاب سر فصل جدیدی برای کارهای دیگر باشد.


مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: در این کتاب واژه های و اصطلاحات را به خوبی توضیح داده‌ایم و عبارت‌ها را با فونت‌های متمایز آورده‌ایم تا اگر کسی بخواهد خلاصه‌ای از بحث را بداند با تمایز فونت‌ها بتواند خلاصه آن را به دست آورد.


وی به خاطره ای از آیت الله موسوی لاری اشاره کرد و افزود: ایشان هر کتابی را که می‌خواست چاپ کند قبل از چاپ کتاب را به بیست جا می‌فرستاد و سفارش می‌کرد به قصد کشت آن را نقد کنند و ما هم همین منوال را داریم و از نقدهای علما استفاده خواهیم کرد./843/202/ب2

ارسال نظرات