۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۳۸۴۴۲
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

راحت‌طلبی در مسیر طلبگی آفت پیشرفت علمی و معنوی است

مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: هر‌گونه راحت‌طلبی و لذت‌خواهی غیرمعمول در مسیر طلبگی، آفت پیشرفت علمی و معنوی و زی طلبگی است.
حجت الاسلام سالاری مکی- دوره آموزشی بلاغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، امروز در مراسم افتتاحیه دوره علمي و آموزشي «بلاغ» که ويژه اساتيد ضمن تحصيل مدارس علميه خراسان شمالي در محل مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) شهر راز، مرکز شهرستان راز و جرگلان برگزار شد، با اشاره به آيه 80 سوره مباركه انبياء، اظهار کرد: در این آیه آمده: «وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاکِرُونَ» و حمايت و الطاف بی‌کران پروردگار به برگزيدگان خداوند، بر پايه علم و دانش ذکر شده است.

 

وی افزود: برخورداري از امكان تحصيل در ايام مختلف سال و سهولت دسترسي به اساتيد و امكانات آموزشي از سوی طلاب، نعمتي است كه شكرگزاري آن باید با تلاش، جديت در تحصيل، تهذيب و عمق‌بخشي به آموخته‌ها صورت گيرد.

 

حجت‌الاسلام سالاري مکی در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینهٔ تعطیلات تابستانی در حوزه‌های علميه، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اين است كه رهبري به‌ عنوان زعيم حوزه‌های علميه، تعطيلي تابستان را در حد ضرورت تجويز می‌فرمایند.

 

وی ادامه داد: اما در عین‌ حال ايشان بر برنامه‌ريزي در ايام تابستاني كه درس‌هاي حوزه تعطيل است، تأکید داشته و انجام فعاليت‌هاي علمي و فقهي و تحقيقات آموزشي در این ایام را ضروری عنوان کرده‌اند.

 

به گفته دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اين مهم سرمشق معيني است تا طلبه جواني كه انگيزه فهم دين، رشد معنوي و در نهایت خدمت به جامعه را دارد بتواند از فرصت‌هاي موجود استفاده حداکثری كند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به فعاليت‌هاي علماي سلف حوزه، اظهار کرد: این بزرگان در زمینهٔ كار علمي آن هم با امكانات حداقلي دوران گذشته، روز و شب نمی‌شناختند و انگيزه خدمت به مكتب اهل بيت(ع) در روح بلند اين مردان الهي موج می‌زد.

 

وی اضافه کرد: در این زمینه استاد يوسف اسعد داغر بيروتي، دانشمند و محقق مسيحي در تقريظي كه بر كتاب الغدير نوشته و در جلد 11 آن به چاپ رسيده، می‌نویسد: «به خدا سوگند اگر جهان تشيع در قرن چهاردهم هجري جز آقاي اميني در فراهم آوردن الغدير و فقيد سعيد سيد محسن امين در تأليف اعلام الشيعه و علامه بلندپايه شيخ آقابزرگ در نگارش كتاب الذريعه، مردان ديگري از علم و دين نداشت هر آينه بر نشر افكار اسلام و راهنمايي در باب انديشه و خرد كافي بود».

 

مسؤول نمايندگي خراسان شمالي با ذكر خاطراتي از زندگي مرحوم شيخ آقابزرگ تهراني و تلاش و جديت آن عالم فرزانه در راستاي خدمت به دين و نشر معارف اهل بيت(ع)، هرگونه لذت‌خواهی غیرمعمول و راحت‌طلبی در مسير طلبگي را آفت پيشرفت علمي و معنوي و زي طلبگي دانست.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: بنا بر فرمايش امام علي(ع) به نقل از حضرت عيسي مسيح(ع) كه می‌فرماید: «الدُّنیا دَاءُ الدِّینِ وَ العَالِمُ طَبِیبُ الدِّینِ فَإِذَا رَأَیتم الطَّبِیبَ یجُر الدَّاءَ إِلَی نَفسِهِ فَاتَّهِمُوهُ وَ اعلَمُوا أَنَّهُ غَیرُ نَاصِحٍ لِغَیرهِ» قدر مسلم اين است كه رفاه‌طلبي، تنبلي و بي‌انگيزگي برای خدمت به كيان اسلام و مسلمانان با روحيه طلبگي و سربازي امام زمان(عج) سازگار نيست.

 

وی تصریح کرد: طلبه امروز ما برای کسب آمادگی در راستای خدمت در عصر انتظار، باید با مطالعه و پژوهش در منظومه فكري امام راحل و رهبر معظم انقلاب كه برخاسته از معدن وحي و كلام ائمه اطهار(ع) است، خود را برای نبرد در عرصه‌های فرهنگي پيش رو آماده کند.

 

گفتني است، دوره علمي آموزشي بلاغ ويژه دانش‌افزایي در مباحث ادبيات عرب، منطق، عقايد، بينش سياسي و هنر انقلابي، همه‌ ساله در ايام تابستان ويژه اساتيد ضمن تحصيل خراسان شمالي برگزار مي‌شود.

 

لازم به یادآوری است، در سال تحصیلی گذشته در مجموع هزار و 400 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه فعال در شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی در سطوح یک، دو و سه به تحصیل علوم دینی مشغول بودند./9314/203/ب2

ارسال نظرات