۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۶۱۸۴۳
پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و جهان عرب:

امام موسی صدر بنیانگذار ادبیات مقاومت در لبنان بود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و جهان عرب با اشاره به نقش کلیدی امام موسی صدر در شکل گیری ادبیات مقاومت در لبنان تصریح کرد: امام موسی صدر بنیان گذار ادبیات مقاومت در چهار چوب اسلامی در لبنان است.
محمد علي مهتدي، پژوهشگر ارشد مسائل خاورميانه و جهان عرب

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، محمد علی مهتدی، پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و جهان عرب در خصوص تاریخ شکل گیری ادبیات مقاومت گفت: ادبیات مقاومت تاریخ بسیار گسترده‌ای دارد؛ اما می‌شود گفت نقطه آغاز آن با مسأله فلسطین است اما در چهار چوب‌های مختلف قابل بررسی است.

 

وی با اشاره به ایدئولوژی‌های ادبیات مقاومت افزود: ادبیات مقاومت در چهار چوب‌های ایدئولوژی‌های مختلف معنی پیدا کرده است. برای مثال در آمریکای لاتین اندیشه‌های چپ شاکله ادبیات مقاومت آن منطقه را ساخته و پرداخته است. به عبارتی ادبیات مقاومت قبل از انقلاب اسلامی ایران با همین اندیشه‌های چپ مارکسیستی معنی پیدا می‌کند.

 

مهتدی در ادامه به بررسی ادبیات مقاومت بعد از انقلاب اسلامی در ایرن پرداخت و خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی ادبیات مقاومت در چهار چوب اندیشه‌های اسلامی بروز و نمود یافت و مسئله فلسطین نیز در همین چهار چوب ادبیات مقاومت را بارورتر کرد. در حالی که ادبیات مقاومت آمریکای لاتین به دلیل پر رنگ تر شدن مسائل و ایده‌های اقتصادی کم رنگ تر شد.

 

وی ادامه داد: به این ترتیب ادبیات مقاومت در تاریخ خود همواره در قالب‌های مختلف هنری مانند شعر و داستان و رمان و حتی فیلم‌های مستند و فیلم‌های داستانی در کشورهای عربی و دیگر کشورها پروارتر شد.

 

مهتدی با اشاره به نقش کلیدی امام موسی صدر در شکل گیری ادبیات مقاومت در لبنان تصریح کرد: بنیان گذار ادبیات مقاومت در چهار چوب اسلامی در لبنان امام موسی صدر است. قبل از امام موسی صدر ادبیات مقاومت در لبنان که در قالب اندیشه‌های چپ شکل گرفته بود به دلایل مختلف منحرف شده بودند. یکی از کلیدی‌ترین عوامل انحراف گرایش گروه‌های مقاومت به حکام عرب بود. عرب‌ها با پشتیبانی مالی مقاومت در لبنان آن را از مسیر اصلی خود منحرف کرده بودند که امام موسی صدر با حضور و تأثیر گذاری جلو انحراف آن‌ها را گفت.

 

به گفته مهتدی امام موسی صدر با رفتار خاص و منحصر به فردش توانست گروه‌های مقاومت و ادبیات مقاومت را در لبنان احیا کند تا حدی که در این خصوص معتقد است: از دل مقاومتی که امام موسی صدر با تکیه بر آموزه‌های اسلامی بنا نهاد حزب الله جوشید و به وجود آمد که با حمایت سوریه و ایران هر روز موفقیت‌های بیشتری به دست آورده و به الگوی دیگر گروه‌های مقاومت در کشورهای دیگر تبدیل شد. تا حدی که امروز در خود سوریه و بحرین و کشورهایی مانند یمن هم مقاومت به معنایی که امام موسی صدر می‌خواست، شکل گرفته و می‌گیرد.

 

چهارمین نشست «کبوتران مسجد دوردست» از سلسله نشست‌های بررسی تأثیر اندیشه مقاومت بر ادبیات و هنر ایران و دیگر کشورها، چهارشنبه 30 اردیبهشت در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود./998/د101/ی

ارسال نظرات