۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۷۶۱۹۹۷
با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه آغاز شد؛

تلاش برای تدوین تعاریف ساختاری و حمایتی ویژه حوزویان

تلاش برای تدوین تعاریف ساختاری و حمایتی ویژه حوزویان
جلسه هم‌اندیشی با حضور رؤسا و معاونین پژوهشی مؤسسات حوزوی قم و مسولین بنیاد ملی علم ایران در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، علی‌محمد سلطانی رئیس بنیاد ملی علم ایران در جلسه هم‌اندیشی که شنبه ۳۰ تیرماه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور با حضور رؤسا و معاونین پژوهشی مؤسسات حوزوی قم برگزار شد، به معرفی بنیاد ملی علم پرداخت و تغییر نام این صندوق به بنیاد ملی علم ایران را نقطه عطفی در فعالیت‌های بنیاد دانست. دکتر سلطانی با اشاره به اینکه تاکنون عمدتاً ساختار بنیاد بر مبنای ساختارهای تعریف شده دانشگاهی سامان یافته است، تأکید کرد در حال حاضر بنیاد با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تلاش می‌کند، آیین‌نامه‌ها و تعاریف ساختاری و حمایتی ویژه حوزویان را تدوین و مصوب کند تا فعالیت مراکز حوزوی شکوفایی دو چندانی در بنیاد ملی علم ایران داشته باشد.

وی افزود: در این خصوص جلسات متعددی با محوریت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شده و کارگروه تخصصی علوم و معارف دینی که بر فعالیت‌های حوزویان تمرکز دارد در بنیاد فعال‌سازی شده است. وی با اشاره به اینکه رویکرد بنیاد در فعالیت‌های علمی داوری تخصصی است، به لزوم توجه حوزویان در تولید آثار برای ارائه در فضای بین‌الملل تأکید کرد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، به معرفی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی وابسته به حوزه پرداخت. ایشان ضمن اشاره به افزایش قابل توجه ظرفیت علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر،  به معرفی سامانه پژوهش طراحی شده در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه پرداخت و افزود: فعالیت‌های پژوهشی حوزویان براساس نیازسنجی و موضوع شناسی‌های انجام شده در مرکز مدیریت که به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شود، صورت می‌گیرد و این فعالیت‌ها در سامانه طراحی شده ثبت می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در ادامه رساله‌های سطح ۳ و سطح ۴ حوزه را یکی دیگر از ظرفیت‌های بالفعل برای تعامل میان حوزه و بنیاد ملی علم  برشمرد. ایشان تدوین برخی آیین‌نامه‌ها و زمینه‌سازی برای تدوین آیین‌نامه‌های حمایتی از فعالیت‌های حوزویان در بنیاد را بستری مناسب برای تقویت تعامل حوزه با بنیاد ملی علم ایران دانست.

در ادامه این هم‌اندیشی دکتر علی جعفریان دهکردی معاون پژوهشی بنیاد ملی علم ایران، ضمن تبیین انواع حمایت‌ها، رویکردهای و فرایند‌های تعریف شده به ارائه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد ملی علم  پرداخت.

گفتنی است، بخش نخست این هم‌اندیشی با معرفی فراخوان ویژه کارگروه علوم و معارف دینی به پایان رسید و در بخش دوم این هم‌اندیشی حاضران به پرسش‌و‌پاسخ و تبادل نظر حول محور موضوعات مطرح شده پرداختند.

ارسال نظرات